image
image
image
image

Nákup bez přihlášení

Jak funguje objednávkový proces v košíku? Musí se zákazník registrovat? Existují anonymní objednávky?

Zákazník se může registrovat přes klasický proces registrace, ale také nemusí a může nakoupit rovnou. Dá zboží do košíku a v druhém kroku si vybere dopravu, způsob platby a vyplní údaje potřebné pro doručení objednávky. Není nucen zadávat více, než je potřeba. U dopravců jako Zásilkovna nebo Balíkovna stačí, pokud se uvede jméno, email a mobil, kam se zasílají kódy pro vyzvednutí. Při požadavku na zaslání na adresu je pochopitelně nutné vyplnit i adresu.

Zákazník však může vyplnit svou fakturační adresu a také IČ a DIČ v případě, že potřebuje, aby tyto náležitosti měl na daňovém dokladu. Stejně tak může specifikovat i adresu pro dodání, pokud se od fakturační liší.

Po odeslání objednávky jsou jeho údaje uloženy do databáze a zákazník je de facto zaregistrován. Nic jako "nákup bez registrace" ve skutečnosti neexistuje, jelikož vždy musíte mít někde uložena nějaká data k zákazníkovi, která jsou spojená s tím, co si objednal a kam a jak to mám být doručeno a zaplaceno. Anonymní zákazník neexistuje.

Argumentace některých lidí tím, že "nechtějí poskytovat" svoje data je bezpředmětná, jelikož z pohledu GDPR se jedná o zákonný titul a to z důvodu plnění smlouvy se subjektem údajů nebo pro plnění zákonem stanovené povinnosti. Pochopitelně to však neznamená vyžadovat po zákazníkovi data nad rámec plnění smlouvy, k tomu je třeba mít vždy jeho výslovný souhlas.

Problém je však spíše v rovině uživatelské přívětivosti a pohodlí při uzavírání objednávky. Nutit zákazníka k pamatování si hesla, k jeho obnově atd. je překážkou v cestě jeho peněz na váš účet.

Pokud tedy není zákazník přihlášen, a e-shop zjistí, že daný e-mail již má registrován, nabídne zákazníkovi možnost buď se přihlásit (a přednastavit tak jeho kontaktní údaje) nebo pokračovat bez přihlášení. V tom případě si zákazník doplní potřebné údaje pro doručení a objednávku hladce uzavře.

V tabulce níže je přehledné shrnutí různých registračních scénářů, které e-shop ContOS podporuje:

Stav zákazníka Průběh objednávky Nutnost registrace Zadávání údajů Uživatelská přívětivost
Přihlášený a registrovaný Zákazník je přihlášen, kontaktní údaje jsou předvyplněny, dokončení objednávky je rychlejší. Ne, účet již existuje. Minimální, údaje jsou již vyplněné. Pokud má zákazník povoleno neodhlašování, pak je to nejrychlejší a nejpohodlnější možnost.
Nepřihlášený, ale registrovaný E-shop zjistí, že e-mail již je v databázi, nabídne možnost přihlášení nebo pokračování bez přihlášení s vyplněním údajů. Ne, ale pokud zákazník pokračuje bez přihlášení, jeho údaje jsou znovu uloženy. Zákazník si může nechat předvyplnit údaje přihlášením nebo je zadat ručně. Zákazník má možnost volby, zda se přihlásit, nebo zadat údaje ručně.
Nepřihlášený a neregistrovaný (nový zákazník) Zákazník vyplní potřebné údaje ručně, po dokončení objednávky je jeho e-mail a údaje uloženy, čímž se de facto stává registrovaným. Ne, ale po dokončení objednávky jsou údaje uloženy a vzniká účet. Všechny údaje musí být zadány manuálně nebo je může nabídnout prohlížeč na základě již dříve uložených dat (autocomplete). Není nutné si pamatovat přihlašovací údaje ani je obnovovat, některé údaje je třeba vyplnit ručně.

Související odkazy

Nastavení zákaznického účtu
Nastavení košíku