Košík

Košík může pracovat ve dvou režimech: v klasickém a rezervačním, kde má zákazník na objednávku daný časový limit, po který je garantováno, že mu jeho zboží nikdo nevykoupí.

Nastavení

Režim košíku se nastavuje v ContOSu v nastavení e-shopu na kartě nastavení. Pokud je limit nenulový, pak je košík v rezervačním režimu. Pokud je doba blokace = 0, bude košík v klasickém režimu.

Klasický režim

V klasickém režimu jsou položky v košíku drženy po dobu, která je dána nastavením e-shopu (standardně 24 hodin, lze však změnit). Zboží, které mají zákazníci v košíku není pro ostatní blokováno a neovlivňuje aktuální skladovou dostupnost. Platí tedy systém "kdo dříve objedná, ten zboží dostane". 

Příklad: Máme skladem k dispozici 10 kusů produktu. Má o něj zájem pět zákazníků, z nichž každý si vloží do košíku 5 kusů. Skladový stav se všem ukazuje jako 10 kusů. Objednávku se však podaří uzavřít pouze prvním dvěma nejrychlejším zákazníkům, protože z aktuálně dostupného stavu zboží se odečtou jejich objednávky a na ostatní zájemce tak již nic nezbude.

Rezervační režim

Rezervační režim se od klasického liší tím, že zboží, které mají zákazníci v košíku, se promítá do aktuálního skladového stavu a je tak pro toho, kdo jej má v košíku blokováno. Čili, dokud jej má v košíku, nemůže mu jej nikdo vykoupit. Zákazník má však na uzavření objednávky stanoven časový limit a pokud tento limit vyprší aniž by zákazník objednávku odeslal, zboží se z košíku "vysype" a je tak opět k dispozici ostatním. O tom, že je objednávku třeba uzavřít do nějaké doby je zákazník informován zprávou v košíku, kde běží také odpočet.

Jakmile časový limit uplyne před dokončením objednávky, zboží se z košíky "vysype". Ovšem nezmizí úplně, nýbrž se objeví v sekci "Měli jste v košíku", odkud lze zboží opět pohodl do košíku vložit.

Ostatní nakupující v případě, že je zboží aktuálně rezervováno v košíku někoho jiného a není tudíž momentálně dostupné, uvidí na detailu zboží informaci o tom, kdy může být zboží opět k dispozici (pokud jej samozřejmě ten, kdo jej má v košíku, nekoupí).


Který režim košíku je pro mě vhodný?

Klasický režim je vhodný tam, kde většinově máme každý produkt skladem, popř. není problém jej získávat od dodavatelů. Nehrozí tedy, že zákazníci budou často zažívat situace, kdy mají zboží v košíku a před odesláním objednávky se dozvědí, že zboží již není dostupné. Klasický režim je pro zákazníky nejméně stresující, protože je nijak nenutí uzavírat objednávku v časovém limitu a zboží bude pravděpodobně vždy dostupné.

Rezervační režim je vhodný tam, kde je zboží zpravidla v jediném exempláři, což je příklad antikvariátů, starožitnictví, bazarů, a obecně prodejen s použitým zbožím. Rezervace poskytne zákazníkovi jistotu, že pokud už zboží do košíku vložil, nikdo jiný mu jej pod rukou nevykoupí. Ovšem za cenu, že nesmí dlouho váhat s objednávkou.